top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Spits

deel 1



Naar deel 2.
Naar Franse Spitsen.
Naar bestand sleepspitsen.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries Spitsen.


zonder
Een gemotoriseerde maasspits te luik. Het is vermoedelijk de poedertanker Victoire van Leon Gaukema waarmee men kalk transporteerde.
Fragment oude postkaart. Inzender: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
De spits 'TommyCor' op het Amsterdam-Rijnkanaal nabij Weesp. Het schip werd in 1951 op de werf van M. van Garsse te Moerbeke, Belgïe gebouwd en mat 38,92 x 5,08 x 2,45 meter. Het was 355 ton groot. [DB 02005579]
Foto: Leo Schuitemaker, 3 mei 2006. (groter formaat)


zonder
De Belgische spits 'Parvenu' van schipper S.H. Leinenga. Het schip meet 38,87 x 5,05 x 2,38 meter en is 350 ton groot.
Brandmerk 11778 B Rott 1964. [Meting G12473N]
Foto ingezonden door A. Leinenga, Franeker.
(groter formaat)


zonder
De spits 'Parvenu' van schipper S. H. Leinenga schuift een tunnel in. Dit was een zogenaamde 'De Winter'-spits. Kenners zijn vaak in staat de spitsen van bekende werven van elkaar te onderscheiden. Ik helaas niet.
Foto ingezonden door A. Leinenga, Franeker. (groter formaat)


zonder
De 'Parvenu' in de sluis. Opvallend aan deze spits is de lage T-hut, die zich tussen de roef en de stuurhut bevindt.
Dankzij de vermelding van brandmerk en meting achter op de stuurhut, was het schip makkelijk in de online naslagwerken te op te sporen.
Foto ingezonden door A. Leinenga, Franeker. (groter formaat)


zonder
De 'Parvenu' samen met de verlengde luxe-motor 'Dankbaarheid'.
(meer foto's van dit schip).
Foto ingezonden door A. Leinenga, Franeker. (groter formaat)


zonder
De Franse- of Straßburgspits 'Mondor'. De 'Franse spitsen' worden gekenmerkt door een soort van paviljoen. Coasters waren misschien de eerste motorvrachtschepen die daarvan gebruik maakten. De spits was nummer twee en sinds enkele decennia komen daar ook steeds meer moderne nieuwbouw bij. Het schip meet 38,67 x 5,07 en is 378 ton groot. In 1960 in Frankrijk gebouwd.
Foto: F logghe, Gent 22 juli 2005. (groter formaat)


zonder
48m spits 'Rafale', een zwaveltanker, opgelegd te Gent, wachtend om gesloopt te worden. Het schip werd in 1944 bij de bekende werf van Plaquet te Péronnes-lez-Antoing gebouwd. Meer afbeeldingen en informatie bij de Fotoserie.
Foto: F. Logghe; genomen juni 2005. (groter formaat)


zonder
Ook bijna achtenveertig meter lang en net zo breed is de Sambrespits. Opvallend is het duidelijk afwijkende voorschip van deze spitsen. Ze werden in de jaren zestig van de vorige eeuw gebouwd. Scheepswerf De Durme in Tierode, België, was een belangrijke leverancier van dit model. [Database gegevens]
Foto: Dieter Henken, Dordrecht 6 februari 2013. (groter formaat)


zonder
Zoals voor spitsen gebruikelijk; heeft ook de Sambre-spits weinig zeeg. Toch moest de bovenrand van de den, voor het gebruik van schuifluiken, aangepast worden.
Foto: Dieter Henken, Dordrecht 25 januari 2013. (groter formaat)


zonder
Ter verduidelijking nog maar eens de kop van wat men een Sambrespits noemt. Het verschil met de stafsteven die de meeste spitsen hebben, is opmerkelijk.
Foto: Pieter Boers. (groter formaat)


zonder
Geladen is het verschil met de gewone spits eigenlijk alleen voor 'kenners' waarneembaar. Hier ploegt de Sambre-spits 'Courage' zich moedig door het water van de Volkerak. [Database gegevens]
Foto: Ab de Jongh, Volkerak 19 september 2000. (groter formaat)


zonder
Ook de motorspits 'Sermar' werd in 1944 bij Plaquet Péronnes gebouwd.
Meer informatie bij het scheepsportret.
Foto: F. Logghe, Hasselt, juni 2007. (groter formaat)


zonder
Een, mij onbekende, geladen spits op het Sneekermeer. Het schip is uitgerust met een stapelbare aluminium luikenkap.
Foto: Pieter Klein, Maart 2002. (groter formaat)


zonder
De spits 'Oostenwind' in het van Harinxmakanaal bij Leeuwarden. Het schip werd in 1962 op de werf van M. van Garsse te Moerbeke, België gebouwd en meet 38,86 x 5,09 x 2,49 meter. Het laadvermogen bedraagt ca. 365 ton.
Brandmerk 4873 B Gron 1977. [DB 02204873]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (groter formaat)


zonder
De 'Oostenwind' heeft boven de ledige waterlijn een tamelijk vol achterschip. Ik zou daarom niet echt van een 'kruiserhek' willen spreken. Ik ben echter geen spitsenkenner dus misschien denken anderen daar anders over.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (groter formaat)

zonder
De 'Jenny' uit Hasselt, Nederland, is een spits van De Wachter uit Boom, België. Zij werd in 1965 gebouwd en meet 39,03 x 5,08 x 2,62 meter. Het laadvermogen bedraagt 379 ton. [DB 02314700] Opvallend vind ik de achterramen van de stuurhut
(groter formaat)


Naar deel 2.
Nog meer Spitsen op: Binnenvaart in Beeld, Picaro.nl, en Spitsen.be

Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken