Op de 'Hasard' heeft men een flinke tank, voor de kachel?, op het
roefdek staan. De
roef lijkt nog over ouderwetse
houten raamkozijnen te beschikken. De 'Hasard' werd in 1925 bij Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht gebouwd. Het schip meet 70 x 9,5 x 2,6 meter en heeft een laadvermogen van 1199 ton.
[
DB 02300159]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007.(
groter formaat)
De bijna traditionele bebouwing op het
achterschip
van een
sleepkast. Sl.s. 'Annie', ex 'Gelderland IV', van de Gebroeders Eijer uit Zaanstad. Het schip werd in 1924 bij Bodewes in Millingen a/d Rijn gebouwd.
Het mat 79,96 x 9,46 x 2,5 meter en was 1336 ton groot.
[
DB 02100380]
Foto: Pieter Klein, Wachthaven Meppel, 27 maart 2001.)(
groter formaat)
Een mooi schip is niet lelijk, dus nog maar een fotootje van de 'Annie'. Na Alterratie geheten te hebben, werd het de Annie van de familie Eijer en uiteindelijk belandde het schip in 2005 in handen van de Firma Treffers te Haarlem
waar het in 2006 gesloopt werd.
Foto: Pieter Klein, 27 maart 2001. (
groter formaat)
Het
achterschip van de "In
Spe III". Ondaks dat er hier circa 1300 ton lading met een aardig gangetje door het water gaat onstaat er niet veel beroering. Het
zog is glad, vrij rustig met weinig kolkingen, wat dus wil zeggen dat het
achterschip een uitstekende vorm moet hebben.
Foto: Pieter Klein, van Harinxmakanaal 1982. (
groter formaat)
De Laverna werd, bij Groot & van Vliet in Slikkerveer, in
1928 als
sleepschip onder
de naam Maria, in opdracht van W.J.A Vermeulen te Engelen, gebouwd.
De Laverna mat 66.97 x 8.19m; 914 ton.
In 1939 werd de Maria verkocht aan F.E Neve in Rotterdam die het schip
herdoopten in Josina. Daarna voer het van 1955 voor J.E
Neve in Rotterdam. Het schip werd in 1961 door de Gebroeders
Kooiman in Zwijndrecht gemotoriseerd. Het schip werd met 3 GM 6
cyl. 300pk motoren uitgerust, twee voor de aandrijving en
één voor de kopschroef. Daarna mat het schip nog 860 ton.
In 1971 kwam het schip in handen van A.F.M Neve in Rotterdam. In 1979 werd de Josina verkocht aan A.F
Hulsman in Maasbracht en herdoopt in Progres. Een jaar later werd ze
verkocht aan P Uuldriks in Maasbracht die het herdoopte in Fidessa. Van 1984 tot 2006 voer ze als de Laverna voor M.G Dekkers uit
Rotterdam.
Tekst: Federic Logghe
.