top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Kalffdekken



Naar Submenu dekken.
Naar tekst kalfdekken.


zonder
Het kalffdek van de Zandaak 'Door gunst verkregen'.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
De luxe-motor wordt gekenmerkt door een verhoogd achterdek dat gelijk met de potdeksel ligt. Het kalffdek sluit er dus netjes op aan en alleen aan de voorzijde heeft men een deksprong.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Hier een zeer duidelijk voorbeeld van een kalffdek op de Luxe-motor 'Rio', in 1975 afvarend op de Maas. Sinds 2000 is het schip in het bezit van de inzender van deze foto, Marco Thijssen en heet het schip 'Hydra' [Meer gegevens}. (groter formaat)


zonder
Die paar centimeters verschil betekenen toch soms een winst van ruim 10% aan laadvermogen, terwijl vaak ook de ruiminhoud toeneemt. Daar tegenover staat dat de veiligheidsafstand meestal wel afneemt. Dat compenseert men dan weer door, zoals ook hier, de den te verhogen.
Foto: Pieter Klein, Gouda, 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
De binnenzijde van het voorgaande kalffdek. Men heeft het dek met behulp van een snijbrander losgesneden. Bij de oude dekknieën heeft men echter de desbetreffende klinken verwijderd. Daarna is het gangboord met den en al omhoog gebracht zodat het tegen de potdeksel (het relingijzer) vastgelast kon worden.
De oude dekknieën heeft men door nieuwe vervangen.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Gouda. (groter formaat)


zonder
Achter de nieuwe dekknieën kan men het oude dekstringer, waar het gangboord vanaf gebrand is, duidelijk zien zitten. Wat men daar boven ziet is dus de binnenzijde van het oude boeisel. Op deze foto is ook mooi te zien hoe het dekbalkje van onder het gangboord naar de den buigt
en zo de denstut vormt.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Gouda. (groter formaat)


zonder
Van af deze kant belicht ziet men in de spanten nog duidelijk de klinkgaten voor de bevestiging van de oorspronkelijke dekknieën. De nieuwe knieën zijn gelast; dat heeft een hoop werk bespaard.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Gouda. (groter formaat)


zonder
Het einde van het kalffdek met de deksprong naar het voordek. Van binnen is de deksprong recht. Aan de buitenzijde heeft men echter schuinsweg een plaat gelast (Zie de vierde foto hiervoor). Dat is vermoedelijk naderhand een keertje gebeurd. De oude dekknieën, de drie aan de rechterkant, waren nauwelijks anders van model. De nieuwe dekknieën zijn slechts een fractie groter.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Gouda. (groter formaat)


zonder
Het klinkwerk aan stuurboordzijde. Onder het laatste deel van de luikenkap is nu een tank (zwart) aangebracht. Vroeger zat daar meestal een herft.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Gouda. (groter formaat)


zonder
Ook op nieuwe schepen worden, getuige deze foto, nog kalffdekken geplaatst. Het betreft hier het in 2002 gebouwde beunschip 'Zalmvisser'. Alleen kan men bij Kasten en veel moderne schepen geen gebruik maken van het stukje boeisel wat men bijvoorbeeld op de Luxe-motor wel heeft en zal men dus een strookje extra op de romp moeten plaatsen.
Foto: Jan Mepplink 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Een kijkje op de details van een dergelijke ingreep. De loospoorten van dit beunschip worden door deze ingreep wel kleiner.
Foto: Jan Mepplink, 6 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Door op het kalffdek nog een korter kalffdek te plaatsen kan men, op een schip met een sterke zeeg, nog meer tonnen winnen. Het laatste kalffdek resulteerde in 10 centimeter meer diepgang en 17 ton meer laadvermogen. Bij het eerste kalffdek nam de maximale diepgang met maar liefst 48 cm toe. Correcte opgaves van de toename aan laadvermogen zijn er niet, maar het zal in de buurt van de vijftig ton geweest zijn(?) en dat bij een scheepje wat ca. 170 ton was.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 20 augustus 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie Januari 2021



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken