1ste eigenaarNV Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij in Amsterdam
NationaliteitNederland,
Aantal passagiers1800
Extra informatieKiel gelegd: 11-1921. Te water: 07-06-1923.Gebouwd voor de dienst Enkhuizen-Stavoren.Op 14-05-1940 in opdracht van de Koninklijke Marine door eigen bemanning voor de Spoor- en binnenhaven te Enkhuizen tot zinken gebracht, later gelicht en weer in de vaart gebracht.17-09-1941 Wordt het schip door de Duitsers gevorderd en in 1943 naar Antwerpen gebracht, om daar tot troepentransport schip verbouwd te worden.17-09-1944 Verbouwd tot Navigations Schulschiff. 1945 Na het instorten van het Oostfront wordt het schip ingezet bij de evacuatie van Oostpruisen en de overige Ostgebiete.08-1945 Het zwaar beschadigde schip wordt op Wangerooge terug gevonden.07-09-1945 Het schip arriveert via IJmuiden te Amsterdam. Het schip wordt gesleept en is bemand met Nederlands en Duits marinepersoneel.09-1945 In de derde week van deze maand wordt het schip door de marineautoriteiten vrijgegeven voor reparatie. Het wordt hersteld bij de NV Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij te Amsterdam.11-02-1946 weer ingezet op de dienst Enkhuizen-Stavoren.In de jaren 1947 en 1948 maakte zij vanuit Scheveningen tochten op de Noordzee.17-04-1951 Het schip maakt enkele proefvaarten tussen Oudeschild en Den Helder in de bootdienst van de NV Texels eigen Stoomboot Onderneming. De verkoop ging echter niet door.24-05-1954 Het schip voer tussen Harlingen en West Terschelling voor de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. Ook deze verkoop ging niet door.Bron: Boek Stoomschepen op de Zuiderzee